A s ním svieža, ľahká energia a vôňa, spolu s džavotom a veselou vravou účastníčok workshopu k novej rade pripravovanej kozmetiky. Mali sme za úlohu pripraviť catering a krátku prezentáciu jogy. Základná myšlienka kozmetickej rady bola postavená na sile zeme a oceánu. To sa mi páčilo, hneď sme mali prvé ohnivko spojenia medzi témou a našou spoločnosťou, pretože ajurvéda sa zakladá na poznaní piatich elementov. Ďalšou požiadavkou bolo zaradiť do jedálnička niečo z oblasti Bretónska, odkiaľ Yves Rocher pochádza. Typické špeciality oblasti sú palacinky, sladké aj slané, ryby, plody mora, rôzne druhy jabloní, z ktorých sa vyrába calvados …. Takže palacinky, ktoré u nás poznáme, mäso, ryby a alkohol – ako to pretaviť do ponuky našej vegetariánskej a nealkoholickej reštaurácie?
Prostredia Bretónska, mora, vône kvetov a kozmetiky
Ako aperitív som vymyslela jablkovú šťavu so zázvorom a trochou vody. Zázvor svojou ostrosťou podnieti trávenie, calvadosu sa síce nevyrovná, ale zato je vhodný pre šoférov. Ďalší nápoj som navrhla Kir Royal, francúzsky koktail zo sirupu čiernych ríbezlí so šampanským. Pri troške zjednodušenia názvu dostávam z toho nealkoholický Kir á la RAJ, keď šampanské nahradím tonikom a vodou. Plody mora sa dajú nahradiť riasami a navyše vieme ponúknuť aj kaviár na nerozoznanie, a to z chia semiačok. Potom quiche so špenátom, šaláty a na záver sladkostička – jablkový koláč… a začínala sa v nás prebúdzať radosť z pripravovaného podujatia.
Dopadlo to nad očakávanie dobre. Najskôr pobehovanie, zariaďovanie, nosenie rekvizít, prievan, telefonáty, behanie hore-dole po schodoch. Potom chvíľa ticha a napätia, keď už bolo všetko pripravené a nikto nechodil. Ale napokon sa miestnosť zaplnila a ponorili sme sa do prostredia Bretónska, mora, vône kvetov a kozmetiky.
Hocijaká tvrdá môže byť skala, vie na nej vyrásť ruža
Večer som si sadla rozmýšľala nad tým aký bol, kto to bol – Yves Rocher. Z francúzštiny viem, že rocher je skala, skalný útes. Chcela som vedieť o ňom viac, hľadala som, ale našla som len tie suché čísla o počte krajín, o obratoch a úspechoch celého koncernu Yves Rocher. O človeku nič, len to, že zomrel. Skúsila som hľadať charakteristiku mena Yves – a našla som toto: „Dobrovoľne a tvrdohlavo je Yves skutočným mužom presvedčenia. Vydáva pocit sily, ktorý je veľmi upokojujúci. Pod jeho vzdialeným vzduchom sa skutočne skrýva veľmi citlivá bytosť. Je milý a starostlivý a preto uprednostňuje trávenie času so svojimi blízkymi namiesto toho, aby sa stretával s novými ľuďmi. Konzervatívny, rešpektuje tradície.“
Skala, tvrdosť, nedostala som sa k pointe, aby som zistila, aký veľký duch je za jeho menom, čo ho priviedlo ku kozmetike, aký motív, náhody, osud, jednoduchý príbeh človeka… Odpoveď si dávam sama: „Už asi len nejaká žena!“
Hocijaká tvrdá môže byť tá skala, vie na nej rásť skalná ruža, ktorá dnes dominovala pri výzdobe interiéru. A z nej vzíde kvet a vôňa, je prchavá, jemná, ale ostane ako spomienka. Yves Rocher.
Katarína Bohdalová, RAJ zdravia